Nagyböjt 40 napja az önismeret jegyében

Létünk törvénye: önmagunk legyőzése. E nélkül a tökéletesség legmagasabb fokát nem lehet elérni.

 

-mondta Ghandi és igazából ezzel az egy mondattal el is lehetne intézni a böjt lényegét.

De ne érjük be ennyivel. :) 

A katolikus böjtben és a jóga szellemiségében elég sok közös vonás van, így körülbelül 2 hete merült fel bennem a gondolat: mi lenne, ha idén tartanám a böjtöt. Régebben is játszottam már a gondolattal, de elég hamar el is vetettem. De nem most. Ekkortájt kezdtem el egy 2 hetes instagram detoxot. ami hamarosan lejár, letöröltem a telefonomról az instagram és a facebook alkalmazást, és arra gondoltam, ha az jól sikerül, belevágok egy nagyobb vállalásba. Jól sikerült, így egyre erősödött a böjt gondolata is. A tervemet aztán megosztottam olyan emberekkel is, akik tudom, hogy minden évben tartják a böjtöt, ők pedig cserébe tanácsokkal láttak el arra vonatkozóan, hogy mire érdemes figyelni ezalatt a 40 nap alatt. Köszönöm nekik. :)

 

Mit vállalok nagyböjt idejére?

Jógaoktatóként talán nem meglepő, hogy az első vállalásom nagyböjt idejére a hústól való tartózkodás. Amióta a jóga komolyabban beköszöntött az életembe, egyébként is igyekszem visszafogni a húsfogyasztást, viszont nem lettem vegetáriánus, így számomra kihívás lesz lemondani a húsról. Célom, hogy a böjt alatt nullára redukáljam a húsfogyasztást, egyetlen kivétellel, ami a katolikus böjti szabályrendszer szerint megengedhető, ez pedig a hal. Halat tehát ezalatt a 40 nap alatt is engedélyezni fogok magamnak.

A másik vállalásom a nassolás csökkentése, remélhetőleg kiiktatása. Direkt nem édességet írok, mert, amikor átgondoltam, hogy belevágjak-e a böjtbe, és mikről mondjak le ezalatt az idő alatt, akkor a hús mellett egyből az indokolatlan nassolás ugrott be és nem az, hogy magával az édességgel baj lenne. Édes lehet egy mindenmentes süti is, amit ha megeszem egy családi ünnepségen például, szerintem tök oké. Ez jóval ritkábban fordul elő, így lemondani róla sem lenne olyan jelentős dolog, mint mondjuk a nassolás, amit kb napi szinten művelek és egyáltalán nem örülök neki.. Egy kocka csoki itt, egy kis nápolyi ott. Na, ezekről mindenképp szeretnék lemondani. Betáraztam magvakból, répából, egyéb zöldségekből, és ha rámjön az ehetnék, ezeket fogom enni édesség helyett, azt a kis édes ízt pedig meghagyom a családi/baráti összejövetelekre.

Ezek a fizikai vállalásaim. Lelki vállalásom egyetlen van: rendszeresen jógázni, relaxálni, meditálni, saját gyakorlásomban is és oktatóként is erre biztatni másokat.

Ha belevágnál a böjtbe, nem kötelező, hogy valamilyen étkezéssel kapcsolatos dolog legyen, amiről lemondasz, lehet ez bármi, amiről úgy érzed le kellene mondanod/csökkentened kéne, de eddig nem tetted meg. Kevesebb TV nézés, kevesebb zaj körülötted/benned, kevesebb alkohol, ésatöbbi.

 

dsc_4572.jpg

 

Lelki vonatkozás

A böjt viszont nem sokat ér akkor, ha nincs mögötte lelki tartalom. A különböző ételekről, italokról való lemondás is valójában már a lelki fejlődést szolgálja. Tegnap nagyböjt kezdete alkalmából misén jártunk a barátnőmmel, ahol a pap is megerősítette: az elsődleges cél nem az, hogy sanyargassuk a testünket és beesett arccal, sápadt bőrrel alig várjuk a 40 nap végét, úgy érezve, hogy alig élünk a lemondások miatt.

De mi is akkor a böjt? Lemondani valamiről, amiről nehéz lemondanunk, de mindezt felszabadultan, örömmel vállalva, figyelve önmagunkra, a határainkra. Cserébe megkapni a fejlődés érzését, bizonyos féle testi- és lelki megtisztulást, önmagunk legyőzésének érzését, végül akár egy magabiztosabb valakit, hiszen már ott lesz mögötted az, hogy megcsináltam azt, amiről nem hittem, hogy meg tudom csinálni.

Fontos tehát, hogy tényleg valami olyasmiről mondj le erre az időszakra, amiről tudod, hogy nehezedre fog esni, hogy kihívás elé fog állítani. Ne ess túlzásokba, de ne is add alább annál, amit viszont be tudsz vállalni.

Jó kis önismereti utazás ez, abból a szempontból is, hogy kiválaszd, mi az, amiről lemondasz, és végig a 40 napon keresztül, megfigyelve, hogy miként változnak a testi/lelki érzetek a böjtölés hatására.

És a legfontosabb: figyelj rendszeresen befelé ebben a 40 napban (is.)

Ülj le mondjuk hetente és vizsgáld meg, hogy miként érint lelkileg ez a lemondásos időszak. Ne arra gondolj, hogy te jó ég, 40 napig nem ehetem ezt vagy azt, nem csinálhatom ezt vagy azt, hanem bontsd fel hetekre és minden vasárnap vagy bármelyik nap, szakíts egy kis időt arra, hogy leülj és megnézd, hogy ment azon a héten, volt-e olyan pillanat, amikor fel akartad adni és mégsem, vagy épp könnyebben ment, mint gondoltad? Készíthetsz ehhez feljegyzéseket is. Ne bízd el magad akkor sem, ha épp könnyebben ment egy hét, hiszen lehet, hogy a következő hét tartogat majd kihívásokat.

Én kaptam egy olyan tanácsot, hogy 3-4 "csaló alkalmat" hagyjak meg magamnak, hogy ha nagyon úgy alakul a helyzet, akkor lelkiismeretfurdalás nélkül bevethessek egy-egy ilyet.

Egyelőre elég elszánt vagyok, de lehet, hogy lesz olyan alkalom, amikor szükség lesz rá.

Te tervezel böjtölni? Ha igen, miért, ha nem, miért nem?